ДРУГА КУЋА – Сеита Паркола

7 нов

Татјана Петровић 8/3

(шк. 2014/2015.)

____________________________________________________________________________________

Овако добро осмишљену и написану причу не вреди пропустити. Причу која је невероватна, одузима дах и од самог почетка, па све до краја, слаже све више и више тајни и уводи нас све дубље и дубље у таму. Заиста, једно изузетно дело.

1

Сеита Паркола живи у Турку, у Финској. Она је писац, учитељица, мајка двоје деце. Подучава графички дизајн, фотографију и писање, а ради као репортер и фотограф. Допале су ми се њене речи везане за овај роман: „Опомињем вас. Моја прича ће бити мрачна“. Само су ме још више привукле да прочитам ово дело 🙂

Роман је подељен на неколико делова (три дела, пролог и епилог, а има шездесет и четири поглавља). Делови су:

  • Пролог,
  • Школа Магистра Витае,
  • Знак,
  • Планови,
  • Епилог.

Сама радња романа је заиста занимљива. Мада морам признати, и јако мрачна. Волим све врсте романа, а у последње време сам, као што већ знате, доста читала научну фантастику. У овом роману има елемената фантастике, јер има мрачних и помало језивих делова, али они нису ни близу хорору, па се не брините 🙂 Ја обожавам и научну фантастику и хорор, поготово њихову комбинацију. На вама је да откријете да ли је такав случај и са вама 🙂

Овај роман је саткан веома пажљиво и предано, тако да се ништа не може открити или схватити пре него што дође време за то, што је непроцењиво важно за квалитетно дело. Као што већ рекох, радња је јако добро осмишљена, маштовита је, непредвидљива. Јако ми се допада овај роман; заиста морам то признати.

Невероватна је та снага деце у овом роману и њихова одлучност и истрајност у борби против неправде. Деца су заиста снажна и бориће се свим својим снагама за оно што је исправно.

Такође, ликови су невероватни, изузетно посебни и специфични.

Не планирам да вам одам много ни о радњи ни ликовима, јер овако посебан роман треба да се доживи, а не да се пола ствари сазна из нечијег препричавања. Тако да очекујте мање него иначе, јер ми се овај роман јако, јако свидео 🙂

Роман говори о дечаку Олуји Тересу и његовом новом животу. Олују је очева девојка уписала у школу „Магистра Витае“ („Друга кућа“ или „Учитељица живота“, како је још зову). У ту школу иду деца којима је пружена последња шанса пре „Црног дома“ (поправног дома у који иду најгора деца и адолесценти).

Кажу да су деца која иду у „Другу кућу“ срећна јер им се пружила нова шанса и то да иду у школу која је далеко позната по свом ефектном раду са проблематичном децом. Али, постоји један проблем. Олуја није лош дечак, али није ни претерано добар.Школа је строга, суморна и пуна чудних метода. Личи на затвор, мада – помало и на акваријум.

2

Постоји цела листа забрана. На ову листу су доспеле многе ствари које су Олуји јако важне. Као на пример, скоро цео његов дотадашњи живот. Његови школски другови… Многа правила понашања су морала бити промењена. Мора се решити својих неуредних дредова (што ће избећи 🙂 ), али најгора забрана је била његов скејтборд, који је завршио у витрини у директоровој канцеларији, са многим одузетим предметима. Без њега Олуја није могао замислити живот. На њему се осећао слободно, осећао се као да лети.

3

Убрзо се и сам уверава како је школа специфична и готово чудна. Деца су попут робота: мирна, тиха, послушна, готово беживотна. Казне су тешке, када се учини преступ. Школа ти обезбеђује најбољег друга и најбољу другарицу, а он је добио Свена, силеџију, и Еву, директорову ћерку, која се, како се Олуји чинило, помало разликовала од друге деце.

4

Као да све ово није довољно лоше. Још се Олуја поврх свега мора навићи на полусестру Мону и Линду Аванто, очеву девојку, поверену саветницу „Друге куће“, без које не би ни био у тој школи, као и на чињеницу да мора да се носи са раздвојеношћу својих родитеља.

5

А онда долази до великог, али не и јединог заплета у причи. Олуја у напуштеној фабрици (која је некада била болница, а затим продавница кекса и хлеба, па је остала напуштена) упознаје Индију, бунтовницу и некадашњу ученицу његове садашње школе, за коју је чуо из шапутања неких ђака. О Индији као да нико не сме да говори, као да се сви нечега плаше.

И њихове судбине ускоро постају повезане.

Индија је Олују научила многим стварима, као на пример, како да буде невидљив када жели и како да се снађе у градској џунгли.

6

Ускоро Олуја упознаје и другу децу из фабрике: Тарју и Јана и Рона (живахне близанце), као и саму фабрику.

7

А онда као да Олујин живот почиње само да се распада. Постаје „означени”, што значи да има још једну шансу да се поправи или ће због свог непримереног понашања бити избачен из школе. Поред свих мука, нестаје му мама, а затим и тата. Обоје мистериозно – нестају. Једна од његових многобројних посета фабрици довешће до тога да ће га људи из школе пратити и открити где су бегунци из школе, за којима су расписане потернице. Тарја је ухваћена, а он је постао херој. Школа је имала ученике који су добијали награде када би пронашли одбегле ученике. Добијали су награде, а имали пендреке и примали наређења од школе.

Одбегли ученици су завршавали затворени у „Другој кући“, као у затвору, страхујући да им, после суђења у школи, следи само „Црни дом“. А Олуја је сада постао херој, иако то никада није била његова намера нити је то желео.

Али му Индија више не верује.

А онда је Олуја учинио нешто што је одавно хтео.

Само ћу вам рећи да је постао слободан.

8

Индијин, Олујин, Ронов и Јанов покушај да победе школу – пропао је. Њихови графити по граду донели су школи немире, али покушај Тарјиног спасавања завршио се хватањем близанаца.

9

10

Онда се одједном Тарја, тотално сломљена и попут сенке своје некадашње личности, враћа у фабрику, рекавши да је побегла. Потврђује Индијине и Олујине сумње: нешто опасно има везе са маскама у подруму школе. То су биле маске ученика. Налазиле су се у подруму и скоро су их сви ученици имали. А маске као да су дисале, као да су живе. Биле су језиве. Олуја није имао маску и било му је драго због тога.

11

Како ће се завршити њихов нови план спасавања?

Шта је са децом?

Какве су то маске у подруму?

Шта је са ученицима и њиховим чудним понашањем?

Где су Олујини родитељи?

Да ли ће се вратити?

Хоће ли успети да заврше своју мисију?

Шта ће им се десити када Олуја и Индија схвате да морају да униште маске, а Ева им говори да нападну срце школе?

Хоће ли Олуја и Индија победити у рату који су објавили „Другој кући“ и спасити сву децу?

12

Ликова има много, а пошто сте имали прилику да их упознате, недостаје вам још само неколико информација о два главна лика: Олуји и Индији.

Олуја: прави авантуриста; воли да вози скејт и да се осећа слободно; воли возове и већ пар пута је бежао од куће њима, али никада успешно; Индија му постаје јако драга, а и сами ћете видети колико су постали блиски; бори се против неправде и зла које је „Друга кућа“ донела невиној деци; искрен је и има чисто срце…

Индија: права је бунтовница; лизалице и птичје кости јој извирују из косе, а она их пажљиво ту оставља и намешта; сналажљива је и поседује невероватне особине за преживљавање, које су јако важне, поготово кад си скоро сасвим сам – може свуда да се ушуња, савршена је у имитирању гласова, зна шифру свих зграда; попут Олује, бори се против неправде…

13

У роману има још јако много ликова: Тарја, Свен (који је такође невероватно повезан са њом, на јако неочекиван начин), Јон, Ран, Мона, Линда Аванто, Мартин Рукола (професор физичког), Санитери, директор школе…

Роман је изузетан, а илустрације одузимају дах. Заиста, Сеита Паркола заслужује далеко веће похвале за ово дело. Дело је невероватно и оставља читаоце без даха. Прелепо је што се деца тако предано боре против неправде и за своју будућност, за своје детињство. Мада, то је и доста тужно. Нико не заслужује да изгуби своје детињство, нити да се бори за њега, ма каква особа био.

Али је такође дивно што је Сеита Паркола донела нешто ново и свеже у свет књижевности. Прелепо је и то што је приповедање у треће лицу (чик погодите ко приповеда 🙂 ) Заиста, моја топла препорука!

Татјана Петровић 8/3

(шк. 2014/2015.)

Advertisements

Оставите одговор

Молимо вас да се пријавите користећи један од следећих начина да бисте објавили свој коментар:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: