ДОЖИВЉАЈИ ДОБРОГ ВОЈНИКА ШВЕЈКА – Јарослав Хашек

7 мај

Joван Ћ. 6/3

(шк. 2012/2013.)

____________________________________________________________________________

Једна од најзанимљивијих и најлепших књига које сам прочитао је свакако књига Доживљаји доброг војника Швејка”. Написао ју је Јарослав Хашек.

Хашеков споменик

Сам аутор је оставио белешку о разлозима због којих је написао овај роман:

„Велико доба тражи велике људе. Постоје непризнати, скромни јунаци, који нису стекли славу ни ушли у историју попут Наполеона. Анализа њихових карактера помрачила би и славу Александра Македонског. Данас можете срести на прашким улицама човека у похабаном оделу који ни сам не зна шта он у ствари значи у историји новог великог доба. Иде скромно својим путем, не досађује никоме, а ни њему не досађују новинари тражећи интервју. Кад бисте га запитали како се зове, одговорио би вам једноставно и скромно: „Ја сам Швејк”. А тај тихи и скромни човек у похабаном оделу јесте баш онај стари добри војник Швејк, јуначни, храбри, који је некада, за време Аустрије, био на уснама свих грађана Краљевине Чешке, а чија слава неће потамнети ни у Републици. Добри војник Швејк веома ми је драг, а описујући његове доживљаје из Светског рата, уверен сам да ћете сви ви осећати симпатије према том скромном, непризнатом јунаку. Он није запалио Богињин храм у Ефесу, као онај глупи Херостат, да би ушао у новине и у школске читанке. И то је доста”.

Верујем да је моја мама у праву кад је рекла да ова књига није за мој узраст, али је моју пажњу привукао војник на насловној страни.

Швејк (насловна)

Иако књига има 695 страна, може се рећи да сам је прочитао у једном даху. Много тога нисам разумео, али ми је ипак војник Швејк правио друштво у време Првог светског рата  и много сам тога научио.

Књига ми се вероватно највише допала јер има много духовитих делова.

Ликови су ми се много свидели, јер су занимљиво осликани. Посебно издвајам, наравно, војника Швејка.

Јозеф Швејк

Један је од оних који умеју да забаве читаоца. Много тога се од њега може сазнати, мада до краја остаје питање да ли је мало ћакнут или је превише паметан. Зна много лепих и занимљивих ствари о разним државама.

Швејков пут

Ипак ми се највише допао зато што је смишљао добре шале које су ме насмејале до суза. Његовој машти и некој врсти видовитости нема краја у овој књизи. Треба само да прочитате његове занимљиве песме 🙂 Свиђаће вам се и зато што је умео да користи пушку и револвер, што ипак привлачи пажњу свим припадницима јачег пола. Истакао бих да је имао много пријатеља, а то може само неко ко је стварно добар. Као што је војник Швејк.

Швејк у униформи

Толико је добар да је у госпођи Милер изазвао потребу да брине о њему, па ми се зато и она много допала.

Кад боље размислим, сви ликови у књизи су занимљиви на неки свој начин. То је разлог што не могу да издвојим неког ко ми се није допао. Прочитајте књигу, па покушајте да издвојите најзанимљивијег. Сигуран сам да то никада нећете успети.

У књизи има много занимљивих делова. Вероватно ћу књигу много боље разумети кад је будем читао као старији, али ми се и сада многи делови чине занимљивим, бар они које сам разумео. Издвојио бих део који ме је највише дирнуо. То је део када Швејк пева тужну песму док лежи у кревету, а госпођа Милер га слуша из кухиње.

Треба да видите Швејка док пије пиво са другарима у кафани и прави шале.

Швејк пије пиво

Толико је духовит да збија шале и док масира своје колено.

Поред многобројних занимљивих делова има и делова који ми баш нису држали пажњу. Најнезанимљивији ми је део у коме Швејк разговара са власником кафане о рату. Вероватно је у причама о рату поента ове књиге, али се мени ти делови нису допали. Ако волите историју, то је још један разлог зашто треба да прочитате ову књигу. Ја је баш не волим 😦 Иначе, роман и почиње атентатом Гаврила Принципа у Сарајеву на аустроугарског престолонаследника Франца Фердинанда о чему смо учили у школи.

Колико је Швејк оставио трага у светској књижевности, сведоче и бројни споменици који су подигнути у његову част.

Прочитао сам да су снимљени и филмови о њему. Више о њима имате на овој страни. Баш бих волео да погледам неки од њих, јер су ми довољно биле занимљиве и илустрације у књизи. Можда ће оне допринети вашој одлуци да прочитате књигу 🙂

Овај приказ слајдова захтева јаваскрипт.

Швејкове слике можете погледати и на овој интернет-страни.

Право уживање ће вам представљати и шетња сајтом посвећеном Швејку.

Занимљиво у вези са Швејком је и то што у Прагу постоји ресторан који носи његово име.

Ресторан Швејк у Прагу

На интернету је много материјала посвећеног овом великом и добром војнику, али бих вам препоручио да се прошетате виртуелним музејом који је посвећен њему.

švejk u boji 3

Ово дело познато широм света препоручио бих свима који воле да им уз добру књигу пођу сузе на очи од смеха. Такође бих је препоручио оним читаоцима који воле да читају о ратовима и воле акције у којима су главни јунаци у војничкој униформи.

Joван Ћ. 6/3

(шк. 2012/2013.)

švejk1

Оставите одговор

