ЗИМЗЕЛЕНОВА ПОСЛЕДЊА ТРКА – Верослав Ранчић

7 дец

Татјана П. 6/3

(шк. 2012/2013.)

🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

Верослав Ранчић је млађим читаоцима познат по романима „Муња” и „Тринаестогодишњаци”. Према роману „Тринаестогодишњаци” снимана је и телевизијска серија. За младе је написао девет романа. Иначе, бавио се многим пословима. Између осталих, 15 година је радио у просвети. Предавао је музичку културу у једној београдској основној школи, а био је и директор школе. Драмски је писац, филмски и телевизијски сценариста, а ради и као новинар. Осмислио је више од 160 радио драма, радио комедија и радио драма за младе. Само је за ТВ Београд урадио више од 2000 прилога. За „Микијев забавник” написао је преко 300 прича, а мимо њих, написао је више од 500 прича. Шеснаест година је био уредник часописа „Кекец”, а сада уређује часопис „Школски свет”. Добитник је бројних награда: „Микијев забавник”, „Политика”, „Борба” и друге. Што се тиче његовог рада који нас интересује, најважнији нам је по свом књижевном раду.

Овај роман је настао према сценарију за дечји играни филм „Последња трка”. Филм је више пута награђиван, а једна од награда је и прва награда на конкурсу „Центар филма” у Београду. Сигурно ћете имати прилику да видите овај филм јер се често приказује на телевизији.

Кад размишљам о томе шта ми је привукло пажњу и навело ме да прочитам баш ову књигу, долазим до закључка да је моју пажњу привукао – наслов. Листајући књигу у библиотеци, заинтересовали су ме и наслови поглавља:

  • Зимзеленов хиподром
  • Ергела се буди
  • Данас је дерби
  • Онај креле неће стићи
  • Трка је почела
  • Чапа Лењи Други
  • Стиже ново маче
  • Нека се зове Здравко
  • Кад дечаци пеглају панталоне
  • Штрић, штрић, штрић
  • Истрачао је све своје дербије
  • Нећу моћи да ти помогнем
  • Ишчашена косурина
  • Кула топовњача
  • Ампир или Калигула
  • Јахачи су пали
  • Мој отац
  • Погрешан ударац
  • Тврдоглавост није врлина
  • Они нису, али учиниће он
  • Рукавац је деловао сабласно
  • Не знам где ми је син
  • Где је дневник?
  • Зоран мазнуо Зимзелена
  • У пешчаној ували
  • Што је небо тамније, звезде су јасније
  • Што мене убеђујеш?
  • Где да га тражимо?
  • Авлијанерски трагач
  • Трагање
  • Телефонски позив
  • Та-пе-те, та-пе-те, та…
  • Ваљда не чује како ми срце лупа!
  • Донео си погрешну одлуку
  • Вратио се
  • Немам шта да кажем
  • Већина је веровала у вас
  • Дечја школа јахања
  • Откуд ти у пола три
  • Ти си најлепша девојчица у школи
  • Клуб пензионисаних тркача
  • Дванаестогодишњи џокеј
  • Неразумни родитељи
  • Сада, сине!

Знам да има много поглавља, чак 44, али већина је кратка, а нуди право богатство у догађајима и авантурама. Свако поглавље је све боље и боље. Невероватно звучи, али је свако следеће поглавље боље и занимљивије од претходног. На крају крајева, уверићете се! Не бих могла да издвојим најзанимљивије поглавље, али могу најсмешније. Мени је било најсмешније поглавље „Где је дневник?” Гласно и од срца сам се насмејала када је директор школе викнуо у једној учионици: „Седи!”. У том тренутку је наставница биологије скочила као опарена и – села. Директор је рекао: „Не ви, колегинице, него деца”. Као да се мало и постидео. Реакција наставнице биологије ми је била смешна, али сам помислила да се баш плаши директора. Питам се да није писац имао сличну ситуацију…

Зимзеленова последња трка, Верослав Ранчић

Већ вам је јасно да је тема овог романа спасавање коња Зимзелена, некадашњег шампиона дербија. Заинтересовали су ме коњи јер о њима баш и нисам много размишљала. Тражећи податке о њима на интернету, наишла сам на неке занимљивости које бих поделила са вама:

Али да се вратим књизи.

Време пролази и не мисли ни на кога, па тако ни на Зимзелена. Његова успешна каријера се полако примиче крају. Због старости више не побеђује што води до тренерове и ветеринарове одлуке да га продају кланици. Ова одлука погађа његовог јахача Видоја, али и Видојевог сина Зорана. Нажалост, јасно се види да Зоранова мајка не дели љубав према хиподрому са сином и бившим мужем. Чак се може рећи и да га мрзи, јер Зоран стално одлази тамо и проводи време са оцем. Она је у другом браку. Удата је за богатог фризера Милорада. Зоран користи Милорадово имање не би ли спасио Зимзелена. Онда се ниже авантура за авантуром, проблем за проблемом, али је најважније што је Зимзелен добио заслужену пензију захваљујући Зорану и његовом друштву. За длаку је избегао кланицу. И ту није крај ове велике авантуре. Зоран је јахао Зимзелена на такмичењу. Погађате већ да су победили 🙂

Много је ликова у овој књизи. Поред Зорана, упознала сам и Јасну, Пегу, Зрну, Чапу, Тучка, Давида и Шмецу. Велики утисак је на мене оставила њихова разредна Драгана Илић, познатија као Дракче. Од одраслих сам већ поменула Видоја, Бранку и Милорада, а не бих да изоставим и Микоша, старог шталског момка који је одувек бринуо о Зимзелену. Не знам ког бих од свих ликова издвојила као најдражег. Неки ми се мање допадају, неки више, али су ми сви на свој начин драги. Иако различити по карактеру, њихова посебност ствара целину и зато не могу да се одлучим који ми је лик посебно драг. Већу су ми пажњу привукле авантуре ове деце. Проживели су заједно две велике авантуре:

  • крађу дневника
  • спасавање Зимзелена

Било ми је жао Јасне у крађи дневника јер је била главни осумњичени. Мало је требало па да се и полиција умДневникеша. Главни траг је водио до ње јер је она носила дневник у зборницу, а после тога дневника више није било. Најлакше је било сву кривицу свалити на њу. Она је једина знала да је крадљивац дневника био Швеца који није смео да дозволи да његов отац види уписану четворку. Наиме, за његовог оца је четворка била исто што и јединица. Задивила ме је Јасна која је заштитила друга ћутањем иако су сви веровали да је она украла дневник. То није била њена једина мука. Крађа дневника се поклопила са спортским такмичењем када је она ненамерно лоптом погодила наставницу физичког. Сам овај случај јој је већ створио довољно проблема. На сву срећу…

Што се тиче спасавања Зимзелена, мислим да вам је много тога већ јасно. Главни спасилац је свакако Зоран. Он је најзаслужнији за Зимзеленову пензију и спасавање од кланице. Чињеница је да је забринуо и родитеље, и другове, и разредну, и директора, али се и ова авантура завршила срећно, а Зимзелен је добио нови дом. Деца нису стала ту у остваривању својих идеја, али то ћете већ сами открити.

Ова књига је лепа, занимљива и поучна. Много више утисака и размишљања имам, али бих радије да их поделим са вама у школи, кад и ви будете прочитали ову књигу. Верујем да ће свако рећи о овој књизи нешто друго, јер свака књига прича своју причу, а ми смо ти који у књигама проналазимо нешто за себе и на свој начин схватамо њихове тајне поруке.

Можете прочитати одломак из ове књиге на страни „Креативне књижаре”, а можете прочитати и део ње. Верујем да ће вам се довољно допасти. Књигу имате у нашој библиотеци. Уживајте у њој, па ћемо причати о њеном садржају 🙂

Ваша другарица Татјана П. 6/3

(шк. 2012/2013.)

Оставите одговор

