ЕДАРОВ ПАС – Весна Видојевић Гајовић

14 јун

Петар А. 6/1

(шк. 2011/2012.)

Прво бих се захвалио другу који ми је поклонио ову Лагунину књигу за рођендан, а онда бих се захвалио наставници која ме је подстакла 🙂 да књигу прочитам, а још ми је и помогла да је анализирам.

◊   ◊   ◊

Пре него што почнем, поделио бих са тобом једну правописну заврзламу. На књизи су ауторкина презимена повезана цртицом, а наставница каже да се сада не пише та цртица. А шта се онда дешава са особама којима у личној карти стоји та цртица?!

◊   ◊   ◊

Сигурно замишљаш, као некад ја, неку страну земљу и неког Едара и питаш се о каквом је псу реч. Само да знаш, радња се дешава код нас, а Едар је – Раде, велики заљубљеник у свог КОМПИШКУ или РАЧУНКА. Као и ја 🙂 А Раде јесте мајстор са рачунарима. Вероватно је наследио таленат од оца, стручњака за компјутерске програме. Мада се дешава да и тата некад пита сина за савет, јер Раде обожава да прави компјутерске игре.

Треба да знаш да се у овој књизи крије прича у причи. Једна је везана за Радета и његову жељу да има пса, али правог. Другу причу пише Радетов најбољи друг Мика, уствари, записује све догодовштине са Гаром, најпаметнијим псом на свету.

Не разумем баш најбоље то издвајање кључних речи из неког књижевног дела. Овог пута то и није био тежак задатак. Додуше, на памет ми пада само једна: ДРУГАРСТВО. Сигурно их има много више, али мислим да ова обједињује целу књигу. Толико је нивоа у књизи, а сваки је засебна целина која не би функционисала без других, али у свима њима налази се баш ова реч. Што се тиче другарства, њега има готово међу свим ликовима који се појављују у књизи:

Мислим да је доста набрајања, а опет је то мало да се уђе у суштину књиге и порука које она са собом носи.

Гара = Араг. Или није?! Али звучи занимљиво:

Постоји ли стварно Гара? Или можда постоји Араг? Не вреди: ја ти не смем открити тајну 🙂

Књига је пуна узбудљивих дешавања, а само покаткад изрони понеки опис који оставља без даха. Тако сам мислио све до друге половине књиге. Онда сам помислио да се стално нешто понавља, а онда сам схватио да се нисам баш удубио 🙂 Вратио сам се пар страница и све коцкице су ми се сложиле. Ова књига је заиста за сваку препоруку!

Да се вратим описима. Један од њих приближава читаоцу столетну липу која је обележила детињство дечака и једне (једине) девојчице из овог романа:

Сетио сам се Нушићевог романа „Хајдуци” и храстовог стабла на коме су они проводили своје слободне тренутке. Поред описивања или дескрипције, сетио сам се и екстеријера – описа спољашњег простора.

Сетио сам се и нечега из правописа што је наставница скоро објашњавала. Препорука је да се пише птичје, а не птичије, због основе које се не завршава сугласничком групом (птич-). Упореди са примером врапчији. Основа овог придева завршава се сугласничком групом (врапч-).

Опет ја одох далеко 🙂

Липина деца су се дружила готово сваког дана. Групи су припадали Бели, Кеза, Милош, Саша, Цвика, Мика и Анђа. Сви су они на свој начин занимљиви, али бих ја издвојио неке од њих, јер сам од њих научио много тога, а верујем да ћеш и ти.

  • БЕЛИ је прећутни вођа Липине деце. Нико не зна како, али су његови предлози обично усвајани, а његова реч је углавном била последња. А није био ни најјачи ни највиши. Био је вешт, умешан, окретан и сви су у крају тврдили да има златне руке. Некако је све умео да ради и није се плашио никаквог посла. Никада није причао о себи, али се знало да има болесну мајку и да живе у просторијама кућног савета у подруму једне зграде у тој улици. Свим суседима је редом помагао, али нико није знао да ли је то чинио из превелике љубави према њима или због ситног џепарца након сваког обављеног послића. Мислим да је све јасно што се тиче порука које шаље Бели.
  • АНЂА је једна мудра умиљата девојчица која је знала да се носи са непријатним ситуацијама, поготово када су везане за њене, назови, другарице. Свака девојчица може научити много о односу међу другарицама захваљујући управо њој. Ако се то пренесе на дечаке, ситуација је иста. Треба бити мудар и стрпљив!
  • МИКА је на почетку књиге познат као Ментол. Једини Раде схвата колико се обрукао што га је звао погрдним именом, а није га упознао како треба. Како је одмицало њихово дружење, схватио је све Микине вредности. А какав се таленат крио у њему!

Занимљиво, зар не 🙂 Питао сам се коме сам сличнији по овом питању. Радету или Мики? А ти?

  • ТЕТКА ЗОРА је свакако особа коју треба издвојити. Она се једино може упознати читањем ове књиге. И сада се понекад питам шта се то десило с њом.

Посебно пажњу ми је привукла девета глава. Радња се дешава, ни мање ни више, него у циркусу. Интернационални цикрус Орфеум. Дивота о којој се само може читати, пошто нисам био никада у циркусу 🙂 Мало сам тражио по интернету, али ми се чини да овај циркус постоји само у роману 😦

За овом главом следи, наравно, десета. Сазнао сам зашто би требало завршити школу баш за ветеринара, а сазнао сам и шта је кинологија. Наука која се бави проучавањем расних паса. Али је највећа вредност ове главе, по мом мишљењу, што је објашњен значај паса у животу сваког појединаца.

Шта је на крају свега било? Раде се одселио на Нови Зеланд, али је остао у контакту са Миком. Наравно, захваљујући интернету. А да ли је срећан у новој средини? Треба прочитати овај део. Поучан је.

И на крају, после оволико писања, не знаш о чему се ради. И нећеш знати док не прочиташ књигу. До тада нећеш знати зашто је долазила полиција, и зашто је Гара био хитно оперисан, и да ли је Раде добио пса. Још много тога нећеш знати 🙂

Али ти могу рећи ко је Весна Видојевић Гајовић. Рођена је надомак Београда, у Обреновцу, а живи у Београду и један је од уредника у школској редакцији на Радио-Телевизији Србије. За своје књижевно дело добила је много награда, а мени су пажњу привукли наслови неких од њених књига:

  • Потрага за летом (приповетке)
  • Бабарогин рођак (приповетке)
  • Кецеља на беле туфне (приповетке)
  • Зелени папагај (роман)
  • Пуженко и његова кућа (роман)

Аутор је и радио драма: Рукавице-бунтовнице, Зимски сладолед и Кућа из снова. Сетио сам се Џона Пиплфокса 🙂

Толико од мене 🙂

◊   ◊   ◊

Оставите одговор

