ХАЈДИ – Јохана Шпири

5 јул

Прва књига у мом власништву :) Било је лето. Последње лето пред полазак у први разред. Увелико сам била члан дечјег одељења наше Градске библиотеке, али нисам имала ниједну своју књигу не рачунајући буквар који ми је комшиница радо дала. Тата је ме повео у град. Нисам ни сањала да ће ме одвести у најлепшу, најуређенију, најбогатију и најсветлију књижару у граду. Сваки пут сам стајала пред њеним излозима прижељкујући да једног дана уђем у њу и купим књигу. 

Књиге су се шаренеле свуда око мене и мамиле ме својим насловима и осликаним корицама. Не знам зашто, али ми се поглед увек враћао на књигу са зеленим шарама и нацртаном девојчицом са две козице, белом и црном, на њој. Име књиге нудило је мојој машти прегршт занимљивости. Знала сам да је то моја прва књига!

И нисам се покајала. Често сам је читала, враћала јој се, размишљала о овој девојчици.

Много касније, када сам пожелела књигу на енглеском језику, купила сам опет ову књигу. И никада се нисам покајала. Ни за први ни за други избор.

Ако желиш, можеш прелистати књигу, додуше, на енглеском језику :)

О ауторки, Јохани Шпири, није ништа писало у књизи. Увек сам се питала каква је то жена која је осмислила ову дивну књигу. Много касније сам сазнала да је она из Швајцарске. Ако те занимају детаљи, преузми:

Живот и дело Јохане Шпири

Од старога градића Мајенфелда, који има диван положај, вијуга пешачка стаза кроз зелене сеновите ливаде све до подножја великих и мрких планина које се с те стране надносе над пространом долином. А с места где се стаза пење стрмо у планину шири се са пашњака покривених меком ниском травом опојни мирис горског цвећа”.

Овим дивним описом почиње једно од најпознатијих дела светске књижевности које већ годинама одушевљава читаоце широм света. На први поглед, реч је о једној девојчици и измишљеном лику, али треба знати да ово дело у пренесеном значењу представља швајцарско друштво, с посебним освртом на нетакнуту природу Алпа, дивним ливадама, планинама и идиличним пејзажима. Ауторка је јасно видела да тадашње грађанско друштво не ваља, а да људи не налазе решење за бег, већ се уздају у бога да ће све некако уредити. А морали су једно знати: решење нису ни БЕКСТВО ни БОГ. Јохана Шпири на хумористичан и тако реалан начин учи да је решење у борби: БОРБА за леп живот свих људи, за правду и слободу.Мон Блан, највиши врх Алпа

Радња романа се и дешава у швајцарским Алпима, надомак Аустрије.

Сама прича заснована је на истинитим догађајима, а неки ликови јасно се препознају на основу ауторкине биографије.

О овој предоброј девојчици не желим ти ништа рећи. Ни о њеном деди. Ни то томе како је остала без мајке и оца. Ни о њеној тетки. Нећу ти ништа рећи ни о Клари и њеној породици, а ни о Петру, најбољем другу наше јунакиње. Ништа ти нећу рећи јер би свака реч изгубила смисао и потпуни доживљај. На теби је да се упознаш са Хајди и разумеш њено детињство и поступке, њене и других у њеној околини. С њом ћеш туговати кад је спутају извештачени односи у богатој градској породици, с њом ћеш се радовати кад је она међу својима, међу једноставним брђанима у дивној планинској природи. На теби је да научиш нешто од ње!

Можеш још једном прочитати о њеном утицају на писца Драгана Лакићевића „Бекство са Хајди”.

Једно је сигурно. Кад прочиташ књига, остаће ти блиска мала Хајди с њеним великим срцем.

ЗАНИМЉИВОСТ

Хајдина кућа на планиниПостоји двадесетак филмова о Хајди. Углавном су снимани у Америци и Немачкој. У првом филму, из 1937. године, ову девојчицу глумила је Ширли Темпл. Године 1952. сниман је други филм, а 1978. направљена је и ТВ серија. Поред ових филмских остварења, 1974. године направљена је анимирана телевизијска серија из 52 дела. Поред филмских, постоје и бројна музичка и позоришна остварења на основу ове књиге.

ЈОШ ЈЕДНА ЗАНИМЉИВОСТ

Треба још да знаш да је ауторка написала и књиге:

  • Хајди и њена деца
  • Хајди као баба

Нажалост, ове књиге су готово заборављене…

Ако те занима, можеш погледати следеће стране:

Можеш погледати и филм из 1978. године :)

А можеш се и мало забавити ако преузмеш следећи документ :)

Оставите одговор

